Sinds kort
is er een gratis app met de naam Ga Stappenteller. Die houdt niet alleen het
aantal voetstappen bij, maar heeft ook extra functies waarmee je precies kunt zien hoe ver je nog bent verwijderd van de vijf- of tienduizend voetstappen
die je jezelf hebt opgedragen. Een beetje normaal bewegend mens heeft zo iets
natuurlijk niet nodig. Maar dat is juist het probleem: normaal bewegen is niet
meer vanzelfsprekend. Bewegingsarmoede is de nieuwe volksziekte, zitten is het
nieuwe roken.
In de VS is
er een belangrijke tegenbeweging op gang gekomen. De walkable neighborhood is daar zowel onder planners als in
makelaarsadvertenties een wervend begrip. Niet alleen om gezondheidsredenen,
ook stijgende brandstofkosten zorgen ervoor dat een auto-afhankelijk leven, op
grote afstand van voorzieningen, minder aantrekkelijk wordt gevonden. Zoals bij ons jaarlijks de beste fietsstad wordt gekozen, krijgen
Amerikaanse steden en buurten hun eigen walk
score (link).
In
Nederland hebben we het op het eerste gezicht goed geregeld, met onze
geplaveide winkelstraten in compacte steden. Maar doen we het echt zoveel
beter? In de meeste gemeenten ontbreekt het aan specifiek beleid voor
voetgangers en is de voetganger samen met de fietsers ondergebracht bij
‘langzaam verkeer’, terwijl die twee groepen een verschillende actieradius
hebben en elkaar flink in de weg kunnen zitten. De voetganger is nog vaak een
restgroep die restruimte krijgt toebedeeld. Juist op de verbindingen die er het
meest toe doen: de looproute tussen stations, winkelgebieden, scholen en
kantoren. Het gevolg is dagelijks op veel plaatsen zichtbaar: voetgangers die zich met strakke blik naar hun plek van bestemming begeven langs
voorbijrazend verkeer, over olifantenpaadjes door de modder, over kale vlaktes
of kruip-door-sluip-door in een jarenlange bouwput.
De binnenstad van München |
De kunst
van het laten lopen wordt om meerdere reden belangrijker. Aantrekkelijke
looproutes kunnen zorgen voor meer OV-gebruikers. Voetgangersvriendelijke gebieden,
waarin automobiliteit niet langer de ruimte vormgeeft, vergroten de verblijfskwaliteit en komen tegemoet aan de wensen van een groeiende groep 'autolozen'. De wil is er. Zo stelt Zwolle de
voetganger voorop bij de vernieuwing van het stationsgebied. Kantorenpark
Hanzeland krijgt een eigen loop- en fietsbrug en Hogeschool Windesheim een
eigen voetgangersbrug over de IJsselallee. De Hanzelaan, aan de achterkant van
het spoor, wordt heringericht en moet de uitstraling krijgen van een echte
stationslaan.
Nu nog een wervende Nederlandse naam verzinnen voor zulke walkable neighborhoods. Want 'wandelwijk' klinkt wel erg bezadigd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten