Afbeelding RTL Nieuws |
Als de vele
verhalen niet bedriegen, staan we aan de vooravond van een heuse
auto-revolutie. Tabé vervuilende, benzineslurpende en ongelukken
veroorzakende privé-auto; welkom schone, elektrische en zelfrijdende deelauto.
Op dit moment rijdt nog een kleine minderheid van de Nederlanders in een
elektrische of hybride auto, maar dat aandeel neemt snel toe. Een op de tien
nieuw verkochte auto's heeft al een stekker. De groenste automobilisten wonen
in een aaneengesloten gebied dat loopt van Delft via Leiden en Utrecht tot
Arnhem. Het is niet helemaal de Randstad, meer een soort 'Bandstad' dwars door
het land. In Noord- en Oost-Nederland wordt het minst elektrisch gereden.
Openbare oplaadpunten liggen hier dunner verspreid, waardoor de vrees om met
een lege accu langs de kant van de weg te staan waarschijnlijk een negatieve
invloed heeft op de verkoop van elektrische auto's.
De kaart is
gemaakt door RTL Nieuws op basis van de gegevens van de Rijksdienst voor
Wegverkeer (RDW) van ruim 7 miljoen particuliere auto's. Op de website van de
omroep staat een interactieve versie van de kaart waarop de score per gemeente
is te zien. Opvallend is ook dat Amsterdam
en Rotterdam lager scoren dan omliggende gemeenten, terwijl ze toch een hoge
dichtheid aan openbare oplaadpunten hebben en Amsterdam zelfs de ambitie heeft om
de 'wereldhoofdstad voor elektrisch rijden' te worden. Het bewijst dat het
aandeel elektrische auto's niet alleen wordt bepaald door voorzieningen of
beleid, maar ook door sociaal-economische factoren.
Die band door
midden-Nederland, met een verdikking rond Utrecht, komt trouwens bekend voor.
Een soortgelijk geografisch patroon kom je tegen op het kaartje van de
gemiddelde huizenprijs. En ook op verkiezingskaarten is een zone Den
Haag-Utrecht-Arnhem terug te vinden, als het gebied waar winnaar D66 vorig jaar
de hoogste scores behaalde bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Ook enkele buitenliggers op de drie kaarten, zoals Alkmaar en een aantal Brabantse
gemeenten, komen overeen. Het laat zien dat
Nederland uit meer delen bestaat dan Randstad en niet-Randstad. Er loopt
blijkbaar een green belt door het land waar het economisch goed gaat, de
huizen duur zijn en de mensen Alexander Pechtold een geschikte kerel vinden.
En waar ze dus
vaak elektrisch rijden. Nu is 'vaak' wel relatief. In de groen gekleurde
gemeenten op de kaart ligt het aandeel elektrisch rijden boven de 1,5%, in
de rode gebieden ligt het onder de 0,9%.
De verschillen zijn dus niet zo heel groot. En er is een opvallende
uitschieter: Urk heeft met 4% het hoogste aandeel groene rijders van alle
gemeenten. Een mogelijke verklaring is dat het vissersdorp ook de gemeente is
met de meeste Toyota-rijders, bij uitstek een merk dat elektrisch rijden
promoot.
1 opmerking:
Wat een ambitie van Amsterdam. Wereldhoofdstad worden van het elektrisch rijden? Betekent dat ik mijn Kia Picanto moet gaan inruilen voor een elektrische auto. Dat doe ik voorlopig nog niet. Wel sta ik er voor open in de toekomst. Ik denk niet dat ik de enige ben met deze gedachtegang. Dat initiatief van Amsterdam moet dus voorlopig nog even wachten.
Een reactie posten