Het was een boeiend interview met Melanie Schultz, afgelopen
zondag in Buitenhof. Boeiend tussen de regels door, want de minister van
Infrastructuur en Milieu is niet zo van de heftige uitspraken. Deze keer had ze
extra reden om bedachtzaam te zijn. Ze bracht de boodschap dat asfalt niet
altijd en overal de oplossing biedt. De toekomstige opgave ligt vooral in de
stad. Om te voorkomen dat het daar vastloopt, moeten we investeren in duurzame
en slimme vervoersconcepten. Bijvoorbeeld door afspraken te maken met bedrijven
over vervoersprestaties en rijtijden, of elektrisch vervoer en transport over
water te stimuleren. Schultz noemde het voorbeeld van Rotterdamse havenwerkers
die vrolijk op de elektrische scooter langs de file rijden.
Voor de verkeersminister van een autovriendelijke partij,
die ook nog fors moet bezuinigen op infrastructuur, zijn het geen
vanzelfsprekende teksten. Schultz haastte zich om te benadrukken dat we nog
lang niet hebben afgerekend met de files. De afnemende filedruk was volgens
haar vooral het gevolg van de wegverbredingen, en een beetje van de crisis. Die
effecten zouden rond 2015 alweer zijn uitgewerkt. En daar klonk weer het
vertrouwde geluid van de minister van filebestrijding. Schultz baseerde zich op
de nieuwste cijfers uit de Mobiliteitsbalans. Daarin wordt voorspeld dat de
automobiliteit weer zal groeien als gevolg van lagere brandstofprijzen en een aantrekkende economie. De afname van de automobiliteit op het hoofdwegennet tussen
september 2012 en augustus 2013 zou dus slechts tijdelijk zijn.
|
Bijdrage per leeftijdsgroep aan groei automobiliteit
Bron: Mobiliteitsbalans 2013 |
Maar hoe zit het dan met de ontwikkeling dat jongeren minder vaak autorijden dan ouderen? Ook die trend is terug te vinden in de Mobiliteitsbalans. De groei van het aantal afgelegde autokilometers sinds 2006 komt helemaal voor rekening van veertig-plussers. De leeftijdsgroepen 18-29 en 30-39 zijn juist minder gaan rijden. Autorijden is steeds meer een kwestie van ‘knarren in karren’: de gemiddelde leeftijd van de automobilist ligt rond de vijftig. Jongeren
trekken vaker naar steden met uitgebreid openbaar vervoer en vinden
bereikbaarheid vaak belangrijker dan autobezit. Voor wie wel een rijbewijs
heeft maar geen eigen auto, duiken overal autodeel-concepten op. De
investeringen van grote automerken hierin (Mercedes in Car2Go in Amsterdam,
Volkswagendealer Pon in Greenwheels, BMW in Go2Car) doen vermoeden dat dit geen
voorbijgaande hype is.
Als je de Mobiliteitsbalans leest, lijkt het of er
weinig bijzonders aan de hand is. Zodra ze het zich weer kunnen veroorloven, zullen jong-volwassenen weer een auto
kopen, citeert de balans een onderzoek van de website AutoTrader. Uit ander aangehaald onderzoek blijkt dat jongeren imago-gevoeliger zijn dan ouderen, ook
als het om auto’s gaat. Dat klopt ongetwijfeld. Maar bewijst het ook dat de afremmende populariteit van de auto, die
zowel in de VS als in Europa al voor de crisis begon, slechts een
rimpeling in de vijver is?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten