Amsterdam |
Zoals je uitgesproken bierdrinkers en wijndrinkers hebt,
zo zijn er ook typische Android-gebruikers en iOS-gebruikers. En net als bij
bier en wijn is er een verschil in geografische spreiding. Mensen die het
besturingssysteem iOS (van Apple) op hun smartphone of tablet hebben, wonen op
andere plekken dan gebruikers van Android, uitgebracht door Google en onder meer te vinden op Samsung-toestellen. Het Amerikaanse bedrijf Mapbox maakte op basis
van 280 miljoen twitterberichten een interactieve wereldkaart die de spreiding
van besturingssystemen laat zien. Het levert een spannend kaartbeeld op, met
steden die fel oplichten als twittereilanden in een zee van digitale stilte. In
de meeste grote steden blijkt een kern van iOS-gebruikers aanwezig in het
centrum en in rijkere buurten. Zo wordt in Seoel, thuishaven van Apple-concurrent Samsung, een rode iOS-enclave
omgeven door Android-groen. In Rio de Janeiro zijn de zuidelijke
strandwijken rood en is het volksere noorden groen. De regio Amsterdam
kleurt rood in het centrum, rond de stations en op Schiphol, het groen ligt
meer verspreid.
De verschillen worden wel enigszins overdreven op de
kaart. Wie inzoomt, ziet meer rode stippen verschijnen in groene gebieden en
vice versa. Maar het patroon is duidelijk: iOS is oververtegenwoordigd in de meer welvarende
en trendy gebieden, Android daarbuiten. Het weerspiegelt de posities van de twee merken, die samen het overgrote
deel van de mobiele markt hebben veroverd. De toestellen die op iOS draaien –
de iPhones en iPads van Apple – zijn gemiddeld een stuk duurder dan smartphones
en tablets met het Android-systeem. Apple biedt apps en andere software die
exclusief voor het eigen systeem zijn ontwikkeld en de typische Apple-consument
gebruikt de smartphone of tablet ook vaker om aankopen te doen. Volgens
marktanalyses is de marktwaarde van een iOS-gebruiker daardoor ongeveer vier
keer zo groot als die van een Android-gebruiker. Daar staat tegenover dat
Android wereldwijd meer wordt verkocht, inmiddels ook in Nederland.
De kaart van Mapbox toont dus
een tweedeling tussen mensen die zich de luxe van een iPhone of iPad kunnen en
willen veroorloven en degenen die dat niet doen. Is die mobiele
sociaal-economische kloof reden tot zorg? Volgens sommigen wel. Ontwikkelaars
en softwarebedrijven zouden meer aandacht moeten hebben voor toepassingen die
voor Android geschikt zijn, vindt Cennydd Bowles, productontwikkelaar bij
Twitter. De vraag welk systeem beter is, doet volgens hem niet meer ter zake.
Android heeft zo’n groot marktaandeel veroverd in opkomende landen dat het daar
voor een lange periode het dominante systeem zal zijn. Mobiele technologie kan
de belofte van een betere wereld pas waarmaken als ontwikkelaars zich niet
slechts beperken tot de klanten met het hoogste winstpotentieel, schreef Bowles vorig jaar op zijn site.
Je kunt het natuurlijk ook
van een positieve kant bekijken. Zo’n kaart als van Mapbox had enkele jaren
geleden niet gemaakt kunnen worden. De smartphone, tot voor kort een
luxeproduct, is doorgedrongen tot in alle
hoeken van de wereld.
Los Angeles |
Rio de Janeiro |
Seoel |
Verschenen in Geografie, uitgave van het KNAG, februari 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten