'De provincie is natuurlijk niet zo bekend en heeft niet
zo'n groot takenpakket', hoorde ik Hans Wiegel zeggen op de bank bij Wakker
Nederland. Het is een geluid dat rond elke Provinciale Statenverkiezingen
terugkeert: provincies houden zich bezig met zaken die de harten van kiezers
niet sneller doen kloppen. Zaken als - denk het licht neerbuigende toontje er zelf bij - ruimtelijke ordening, verkeer en natuur. En daarom is het
onvermijdelijk dat die verkiezingen in het teken staan van de landelijke
politiek en dat de campagnes worden gekaapt door landelijke kopstukken.
Soms met ondersteuning van landelijke
kopstukken uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Het is een self fulfilling prophecy. Zolang we elkaar
vertellen dat ruimtelijke ordening geen aansprekend thema is, zal het dat ook
niet worden. Een gemiste kans. Want als er één beleidsveld is waarop concrete
beslissingen moeten worden genomen, met gevolgen die voor iedereen zichtbaar
zijn, dan is het wel ruimtelijke ordening. Neem de discussie rond weidewinkels
die op dit moment in verschillende regio's speelt. Terwijl andere winkelketens
een overlevingsstrijd voeren, wil de Franse sportgigant Decathlon flink
uitbreiden. Gemeenten zien het als een kans op meer banen - en meer reuring,
want het bedrijf organiseert graag evenementen. Maar de komst van megastores
past niet in het provinciaal beleid, dat voorschrijft dat uitbreiding van de
detailhandel bij voorkeur in bestaand winkelgebied moet plaatsvinden.
Zuid-Holland haalde daarom een streep door de plannen in Den Haag en Schiedam.
In Arnhem is de komst van de Fransen uitgesteld door een rechtszaak van een
concurrerend winkelcentrum. De provincie Gelderland wil zich er voorlopig niet
mee bemoeien, eerder gebruikte de provincie haar veto wel bij plannen voor een
vestiging van klusketen Hornbach.
Zo'n Decathlon-discussie lijkt me een prachtig en actueel
thema voor in de verkiezingscampagne. Provinciale partijen die tegen
megawinkels zijn, kunnen zich profileren als redders van de geplaagde
binnensteden. De voorstanders zouden daar tegen in kunnen brengen dat je
leegstand toch niet tegenhoudt. Of dat er niks mis is met detailhandel op
autolocaties omdat de meeste mensen zich per auto verplaatsen. Zo zijn er
overal ruimtelijke thema's die de gemoederen bezighouden, van woningbouw en
parkeren tot windmolens en ontpoldering.
Decathlon-vestiging in Roeselare (B) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten